Reislustig ventje

Reizen begint met een gedachte.

1. Een grote olifant.
  2. Een woonwagen.
  3. Levensgenieter.
  4. De seksuele revolutie.
  5. De wende.
  6. Mijn Kampeerwagen.

De botsing met mijn vader.

Mijn vader wist beter wat goed voor mij was. Maar ikzelf wist het nog beter.

papa_is_boos
Papa is boos in 1968.

Mijn vader botste met alles wat van zijn wetten afweek. Provo's. Van modernismen moest hij niets weten. Feministen waren stuk voor stuk Dolle Mina's. Toch drukte hij een stempel op mij. Verantwoordelijkheid, doorzettingsvermogen en leergierigheid kreeg ik met de paplepel ingestopt. Door zijn voorbeeld onbewust te volgen kon ik veel presteren. De eigenschappen bleven mijn hele leven bij me. Mijn broers en zusters vertelden mij later dat ik het meest op hem leek. Mijn vader stierf voordat hij van zijn pensioen kon genieten. Ik ging op reis.

wensdenken
De wereld ligt aan je voeten.

Vrijheid in een woonwagen. Een eigen plekje. Wishful thinking. Alles begint met dromen. Hoe meer je droomt hoe meer dromen uitkomen. Verlangen en actie. De nieuwe wereld zonder de wijze woorden van mijn vader in de buurt was voor mij een godszegen.

Reislustig ventje

Mijn eigen woonwagen. Mijn eigen plekje. Een echte levensgenieter ben ik. Een levenskunstenaar met anarchistische trekjes.

stacaravan 1973
Mijn stacaravan in 1973.

Helderziend of wensdroom. Mijn stacaravan kwam er. Op de Osdorperweg kocht ik er een voor zesduizend gulden. Joop Meekel was de tuinder, de spinazie teler. Daar woonde ik van mijn twintigste tot mijn veertigste. De emancipatie, het feminisme en de sexuele revolutie voltrokken zich in mijn stacaravan. Koken was mijn beroep. Dat deed ik elke dag. Kunst schilderen deed ik in een groepje in een studio op de Prinsengracht. Om de hoek was het bruine cafe de Doffer. Mijn astrologiestudie hield mij vijf jaar goed bezig en gaf mij spirit. Jupiter in Midhemel betekende werken in het buitenland. Deze jaren reisde ik naar Afrika en Azië.

Mijn Kampeerwagen.

Helderziend of wensdroom. Mijn kampeerwagen is er gekomen.

groene bus in het groen
Groen in het groen

Een groene bus is even iets anders. Dat past mij wel. We hebben al prachtige reizen gemaakt. Ondanks of juist dankzij Covid 19. Mijn bus kocht ik in september 2019. In 2020 kregen we met de eerste lockdown te maken. Gelukkig konden we toen wel met de camper naar Duitsland naar het Ahrdal en Trier. We reden langs de Moezel en de Rijn. Bij Saarbrücken reden we Frankrijk binnen. In La Creuse hadden we een paar dagen rust. Daarna via België weer terug naar Nederland. In 2021 konden we in juni via Emmen naar de Oostzee. In het noorden van Duitsland was ik nog nooit geweest. Weer een mooie ervaring erbij.

prachtig zo rustig
Op de camping in Duitsland. Wow. Natuur. Prachtig zo heerlijk rustig

Op de camping in Duitsland. Wow. Natuur. Prachtig zo heerlijk rustig. De eerste echt fantastische camping was in de buurt van Saarbrücken. Vakantie Duitsland, Frankrijk en België.

Net als iedereen moest ik zestien maanden mijn land dienen.

Met veel innerlijke bezwaren gehoorzaamde ik mijn korporalen, sergeanten, majoren, adjudanten en luitenanten. Een hogere rang dan soldaat zat er voor mij niet in.

peterindienst
Vrijheidsstrijder beetje anarchistisch.

Met een F.A.L. semiautomatisch jachtgeweer bewaakte ik de kazerne in Leiden. Het was in de tijd dat de Molukkers voor hun R.M.S. ideaal een trein kaapten. Die nacht bracht ik door aan de kades binnen het kazerne terrein. Mijn opdracht was om op alles te schieten wat bewoog. Ik had nog nooit een schietoefening meegemaakt. Er vlogen enkele reigers op toen ik langsliep. Ik schoot niet. Ik dronk koffie in onze cel. Wel als wacht. Voor de rest van mijn diensttijd was ik het culinaire wonder in de krijgsmacht. We verdienden drie extra verlofdagen omdat we met ons keukenteam op kamp een prachtig buffet creërden. Koken op petroleumvergassers was een lolletje.

China.

In 1988 en 1989 gingen Marjolein en ik voor acht maanden op reis door Aziƫ. Hiervan verbleven we drie maanden in China. Met de trein gingen we, via Moskou, naar huis. Zie de pagina China.

Touringcarchauffeur.

Half 1989 moest ik naar Volendam. Mijn baas was Oostenrijktouringcars te Diemen. Key Tours op de Dam was een van de leukere klanten. Incoming tourism. Zo leerde ik nog meer van het leven genieten.

petersharem
De achtentwintig maagden van Peter.

Volendam Hotel Spaander. Extra haring en een fooitje extra.

En daarna Europareizen, en betaald worden om wat te ontdekken. Praag, Boedapest, Helsinki, Stockholm, Rome, Wenen, Barcelona, London en Parijs. Dit was mijn nieuwe werk. Als touringcarchauffeur annex reisleider verdiende ik de halve wereld. In Luxemburg ontmoette ik Loes. In de winter gingen we naar Sumatra.

Op Kreta hadden we ons eigen bedrijf.

De wende. Met Loes. In de tweede helft van de negentiger jaren leerde ik een andere manier om van het leven te genieten. Werken onder de zon. Met toeristen.

Peter onder water
Duim omhoog betekent ik ga naar boven.

Loes en ik startten een eigen horecabedrijf, onder de zon, in Griekenland. Samen maakten wij er een feest van. Bungalows verhuren aan toeristen en uitstapjes maken. Feestavonden organiseren, koken en een beetje gek doen met mijn gitaar. Duiken met mijn buurman en met mijn gasten. Tot 2014 ging alles naar wens. De grote crisis heeft diepe sporen achter gelaten. We zijn weg uit ons bedrijfje. Reizen zonder doel.

Een ding heb ik nooit verleerd. Reizen.

We stappen op de trein naar every where.