Het landschap schuift voorbij. Treinen.
De nachten waren gratis, tenminste als je een nachttrein kon bemachtigen. We treinden via Parijs en Venetië, en kwamen uiteindelijk toch nog in Athene aan.
Interrail was het begin van mijn ontdekkingen op het Europese continent. Mijn voorkeur ging toen al uit naar de trein. Het is heel realxed als je in een niet drukke trein naast het raam zit en je gaat steeds verder een land in. Genieten van verre culturen. Het station is zo een plaats waar je mensen kunt bekijken.
1989. Treinticket Peking Moskou per Trans Siberië Express.
Met de trein op reis vind ik zo mooi omdat de techniek een uitgebreid systeem is. Van de wielen, remmen, koetsen tot en met de electromotoren, de locomotieven, koppelingen, rails, tunnels en spoorbruggen. Alles moet kloppen. Zowel in de hitte van de zomer tot in de vrieskou in de winter. De reizen zijn prachtig omdat het landschap voorbij je raam komt.
De trein naar Surin staat klaar op Bangkok Hualampung Railwaystation.
Thailand heeft een enorm spoornet. Van Chiang Mai in het noorden tot Surat Thania in het zuiden.
In Sri Lanka maakte ik de hoogste passage met de trein van Kandy naar Ella. We kwamen op een gegeven moment in de wolken terecht. En dat in de tropen.
De treinen in Portugal zijn zeer modern en luxe.
Met de Thalys reisden Philip vanuit Amsterdam naar de Franse Alpen. We skieden daar een week. Ik pakte de Thalys naar Turino en Milano. En daar vloog ik terug naar Kreta.
We verblijven meestal een paar dagen in Mestre als we met de auto en de boot via Venetië terugvaren naar Griekenland. Regelmatig zijn de havenarbeiders aan het staken. Dan kun je vanuit Mestre gemakkelijk een retourtje naar Venetië nemen. Je auto staat veilig bij je hotel en je geniet van het Venetiaans carnaval.
In Zuid Afrika namen we in Knysna een toeristische treinreis naar het Spoorwegmuseum Tsjoe Chou.
De trein naar Ubon Ratchatania stopt in Surin op de olifanten markt. We verbleven een paar dagen in het stadje. Daarna reden we door naar Ubon.
Dit is op het station in Tasikmalaya. We zijn op doorreis van Jakarta naar Yogjakarta. Daar hebben we een afspraak met onze vrienden Johan en Elfi in Parangtritis aan Zee.
In China deed ik vele treinreizen per stoomlocomotief. We sliepen op hardsleepers. Een van de mooiste was die door de Gobi woestijn. Je zag de trein in een hele grote gesloten cirkel de berg naar beneden rijden. Van Xian naar Jiajiuguan en Dunchuan in de Gobi woestijn. Of bijvoorbeeld van Kandy naar Ella in Sri Lanka met Loes. Of met Philip per hogesnelheidstrein naar ons skigebied in de Franse Alpen.
Het treinstation in Colombo Sri Lanka was het begin punt van onze reis. We reden met de trein en stopten waar het mogelijk was. Uiteindelijk verbleven we langere tijd in Dikwella. In het zuiden van het land.
Het ticketloket in Kandy. Hier kochten we kaartjes Kandy Ella.
In Bentota komt de Diesel locomotief over de spoorbrug. In Sri Lanka.
Trein interieur in Sri Lanka. Deze trein schommelt bijna uit de rails. Hij kan dan ook geen hoge snelheden bereiken. We gaan we met deze trein over de hoogste passen.
Een retourtje Kreta Amsterdam