Klik op bovenstaande link voor de verkoop.
Mijn camper is nu te koop. Dat komt omdat ik nu een nieuwe uitdaging zoek. Deze is klaar en nu weer een nieuw project. In september 2022 ben ik drie jaar met deze camper bezig geweest. Langzaam groeide hij uit tot een succes. Bouwen en reizen. Steeds gingen we op reis. En eenmaal weer thuis kon ik verder met de bouw. Dat doe ik nog steeds graag. Het is heerlijk om met pensioen te zijn.
Wij zijn er op uit getrokken tot het noorden van Duitsland, de Ost-See, tot Limoges in Frankrijk, daarnaast nog enkele steden waaronder Praag. Wij verbleven op Ile de la cite, wat in Parijs zo zou zijn. Van de camping op het voetgangerspontje en dan naar de Karelsbrug. Geweldige ervaring. Nu ga ik een grotere bus kopen. Deze auto was een mooie starter om te zien of het kamperen bevalt. Ja zeker. Meer dan dat.
Een vrachtwagen ombouwen naar een luxe camper.
Helaas. Mijn camper gaat weg. Mijn ervaring wil ik gebruiken om een veel grotere bakwagen om te bouwen tot camper.
Op de achtergrondfoto zie je mijn Renault achter glas in lood. Groen en groen.
Lang voordat ik met pensioen ging dacht ik er wel eens aan om een camper te realiseren. Nu ben ik pensioengerechtigd. Al mijn hobby's verenigen. Reizen, knutselen, koken. Dus dan wordt het een kampeer-knutselkeukenreisbus. Goed om te reizen. Maar knutselen met elektra, water en gas. En hout. Ja ik zag het wel zitten hout verwerken. En op een standplaats wil ik goed eten. Dus een keuken naar mijn wens. Deze Renault Master is nu omgebouwd.
Mijn droomwens komt uit. Daar moet je wel wat voor doen!
Fritz en ik gingen samen op stap. Wij hadden diverse autohandelaren benaderd. Het ging om een bedrijfswagen die ongeveer 10.000 euro zou mogen kosten. In die tijd was mijn heup niet helemaal in orde dus kon Fritz rijden. Dat deed ie graag. We hebben een vermoeiende dag achter de rug. We weten nu tenminste iets. Het verschil tussen een Fiat Ducato en een Renault Master is een kwestie van gevoel. De meeste campers in Europa worden op een Ducato gebouwd. Deze is origineel 10 cm breder. Maar mijn gevoel zei dat ik een Renault prettiger vind rijden.
De proefrit met deze Renault Master voelt beter. Voelt stabieler dan die met de Ducato. Beiden vonden wij hem goed. Hij startte in een keer, zonder roet uitstoot, geen bijgeluiden, soepel op hobbelwegen. Goed bevonden door de chauffeur Fritz en Peter. Deze auto is een leaseauto van het BAM bouwbedrijf geweest. De kleur groen sprak mij erg aan. Even iets anders dan wit. En hij valt niet op in het bos.
De zijdeur is open. Het werk kan beginnen. Best wel spannend hoor. Hier zie je de werkkast nog staan. Waar moet je beginnen? De kast er met beleid uit slopen. Het hout wil ik later nog gebruiken.
De werkkast achter de vaste stoelen is gedemonteerd. Ik gebruik het hout om de keuken en de kasten te bouwen. De vrachtwagen is leeg we kunnen beginnen met rekenen en plannen. Vandaag op 1 oktober 2019 is het dan eindelijk zo ver. Begonnen.
Eerst een kabeltje uit de kelder van Philip met stroom. Lampjes ophangen. Dan kun je binnen ook wat zien. Het is een behoorlijk groot bouwproject. Zonder ervaring ben ik begonnen. Ja je moet het gewoon doen zeg ik altijd. Anders kom je nergens. Het is een leuke hobby. Timmeren, zagen, schroeven, elektra, 12 Volt, 230 Volt aansluiten, en gas om op te koken. Een droog toilet zonder chemische rommel. Bovendien is het ook nog eens een keer een heerlijke manier om vakantie te vieren. Ook dat wist ik toen nog niet.
De rolmeter weet het altijd beter, meten is weten voor de keuken en het bed. Het bed moet tot aan de keuken. Het wordt een zogenaamd bed in de lengte richting. Een Master is te smal om een lekker lang bed in de breedte te bouwen.
Een impressie van mijn bouw activiteiten.
Meten is weten, maar . . . . waar moet je beginnen? Het bed moet 120 cm breed worden, ja, dat is helder. De lengte moet 195 cm worden voor mijn lijf. Dus ik begon met bouwen achterin. Later bleek dat het slimmer was om het bed tot achter de drivers seat te bouwen. Gedaan. Dus toen wist ik ook waar de keuken moest komen. na die 120 cm uit de linkerzijkant. Dus dan past de gewenste koelkast niet. Tsja. Dus weer verder. Zo kom je langzaamaan steeds verder. Kijken naar de proffessionals heeft geen zin. Dat kan ik toch niet. En dat wil ik ook niet. Eigenwijs portret dat ik ben.
Als een bus leeg is. Ja, dan lijkt ie geweldig groot. Maar zet er maar eens een bank en een IKEA keukentje in. Een paar wandkastjes, een toilet en een koelkast en hij is vol. Links komt de keuken en het toilet. Rechts komt de bedbank. Boven de bedbank komen de plafondkastjes van voor tot achter.
Bambie voor het eerst in het bos. Zo te zien voelt ie zich helemaal op zijn plek daar tussen de bomen. Ik zal er nog vaak komen.
Met Paul was ik in de Jaarbeurs. We gingen kijken hoe proffessionals hun campers bouwden. Hier een voorbeeld van een campeertruck. Ik zou hier nooit mee in het bos gezien willen worden. Je word vierkant uitgelachen. Niets klopt van deze opzet. Een veel te lichte truck die moet uitstralen dat je donker Afrika door kan. Nou, dat kan je echt niet met deze kleine wieltjes. Modder is modder. Ik zie geeneens brede rijplaten. En fin niks voor mij dus. En op een normale camping heb je die hoge instap echt niet nodig. Not for me.
Echt hilarisch. Een antieke VW kever met een tent op het dak. Zie je jezelf al? Je kunt er niet in staan, dus altijd een kromme rug. Alleen maar kruipen. En waar moet je koken? Kortom Not for me.
Als je een basis buscamper koopt ben je al volgens dit plaatje minimaal 83.000 euro kwijt. Dan heb je wel een nieuwe Fiat Ducato met opbouw. Dan kun je extra's toevoegen en kom je uit op 120.000 euro. Nou, ik heb geld niet. En al had ik het. Not for me. Voor degenen die dit geld er voor over hebben is het denk ik zeer comfortabel. Dus geniet er van.
Een zitbank, mag volgens het Rijksdienst voor het Wegverkeer gebruikt worden om het om te bouwen. En als bed te gebruiken. Het uitgeklapte bed moet wel minimaal 180 cm x 120 cm meten.
Start. De bouw van het aanrecht, gekoppeld aan de keuken. Dit blijkt toch de basis voor een bed in lengterichting.
Het bed sluit aan bij de keuken. De volle breedte wordt gebruikt.
In de hoek achterin heb ik een kast gebouwd. Verplicht door het RDW. Met afsluitbare kastjes. Tenminste twee. Een kooktoestel is verplicht. Een spoelgelegenheid met stromend water is ook verplicht. Als je een jerrycan ophangt met een kraantje is dat al voldoende. Een klaptafeltje vond ik sowieso erg belangrijk. Lekker om aan te eten, als het slecht weer is kun je op de bank zitten en tevens dineren.
Dit bed is goed bevallen. Het staat er nog steeds zo. Het spaanplaat met gaten is vervangen door bedspanten van een lattenbodem, en daar over heen een gaatjes hardboard.
De laatste hand voor de keuring bij het RDW.
De lastendrager op het dak weegt zelf al ruim 60 kg. Als je hem er af haalt weegt ie niet mee voor berekening van de motorrijtuigenbelasting.
Het RDW, het Rijksdienst voor wegverkeer keurt auto's en verzorgt de registratie van de naam van de eigenaar en vermeldt deze op het kenteken.
13 maart 2020. Nu kan ik tijd en gedachten gebruiken voor ontwikkeling. Het geeft wel rust na zo een keuring. Ik voel me vrij. Vrij om de tijd in te delen en te bouwen hoe ik het zelf wil.
Net als in de trein. Er komen plafondkastjes aan het plafond te hangen. Eronder kun je zitten, aan tafel, en liggen in je bed.
Eerst een gat in mijn dak zagen. Gewoon met een decoupeerzaag. Een plastic bakje eroverheen met draaddoorvoer. Afgekit en vastgemaakt. De plus en de min. Let op met aansluiten. Eerst de plus, dan de min. Er kan veel stroom vloeien door deze plus kabel. Het hoogst gemeten Voltage is 320 Wp of wel WattPiek. De pieken. De plus gaat via een relais naar de accupool plus. De min gaat naar de min accupool. De relais verzekert je dat de accu niet wordt overladen.
Het paneel haalde ik op in Almere, bij een groot zonnepanelen installatiebedrijf. Begin juli 2020 heb ik dit 320Wp zonnepaneel op het dak van mijn auto gemonteerd. Wel handig als je een roofrack hebt zitten. Dan kun je hem eenvoudig bevestigen.
Safety first. Eerst de theorie leren, beveiligen, en uitvoeren. Nog nooit eerder met 12Volt gewerkt. Maar ook dit is mij gelukt. Hier zie je mijn eerste DC 12 Volts gelijkstroom schakelaar. Hij is getest en hij werkt. Zo bouw ik langzaam verder uit.
Het is inmiddels 16 juli 2020. Er komt binnen 230V van het net, van de paal of walstroom zoals schippers zeggen. Zie de witte doos links onder met de grijze drie-aderige kabel. De 12V komt rechtstreeks uit mijn zonnepaneel. Ik heb geen omvormer. Deze heb ik voorlopig ook niet nodig. Onder zie je mijn gel accu. Hij heeft een capaciteit van 200 Ampere. Het blijft 12 Volt. Op het plankje boven de accu zie je de hoofdschakelaar van het 12 V net. Vandaar wordt het distributie systeem gevoed. Het distributie systeem voedt dan de schakelaars en andere rechtstreekse stroom verbruikers.
Het is heerlijk om aan je bus te werken. 16 oktober 2020 zijkant open in de zon.
De plaatsing van de schakelaars moet je goed uitdenken. Ik was het er nog steeds niet overeens. Nu lijkt het te voldoen. Dat is wel prettig als nog niets is afgetimmerd.
Het matras was te dun. Op 27 mei 2021 heb ik het matras dubbeldik gemaakt. Dus moest er nieuwe bekleding om heen. Nu eens rood, maar ook fluweelzacht.
Op deze foto zie je hoe de stroom van boven komt, en via het relais naar de accu loopt. 16 juni 2021 ben ik begonnen om de elektra kabel definitief aan te leggen. En in te bouwen. Hier heb ik nog de oude vertrouwde losse Volt meter in het geel. De accu is bijna vol. Bij 14,2 volt is ie vol.
Op 5 juli 2021 is mijn koelkast gerepareerd. Door Thedford. Er was een probleem met de power unit. Die schakelt automatisch tussen gas, 12V en 230V. Nu kan ik mijn koelkast opnieuw inbouwen.
Eindelijk werkt alles goed. Wandcontactdozen 230V, schakelaars en USB oplaad plekken 12V. Nu moet ik alle tijdelijke connecties er weer uit halen en nu komen de definitieve kabels op hun plek. De juiste diameters en de juiste lengtes. Omdat ook de Wit in Schijndel Camperonderdelen dicht was tijdens de corona. Moest ik weer wachten. Ook dit gaf enige vertraging. Maar ik zeg altijd maar zo. We hebben tijd.
Op 25 juli 2021 gaan we naar een camping in Zeewolde. Naar Annemieke. Het regent pijpestelen. Maar ons nieuwe luifeltje houdt heel veel water tegen.
Deze vier eenvoudige licht schakelaars zijn goed genoeg om lampjes op afstand te bedienen.
Deze losse eindjes aan elkaar breien. Alle kabeltjes hebben een labeltje. Waardoor ze eenvoudig aan te sluiten zijn op het distributie net. In het kastje met zekeringen.
Alle gelijkstroom schakelaars DC 12V, hebben drie contactpunten. 1 bovenaan, is aarde, of chassis of de min pool, 2 midden, gaat naar de lamp, of een andere stroomverbruiker, en 3 onderaan is de voeding. De voeding komt van het distributiekastje met de zekeringen. Sommige lichtpunten kunnen op dezelfde zekering staan. Dan hebben slechts een enkele kabel nodig vanaf het distributiepunt naar de schakelaar.
De bovenste aansluiting is voor de voltmeter. Hier geeft hij 14,2V aan. Dat betekent dat mijn huishoudaccu helemaal vol is. Er zit 200Amp in. Het relais schakelt de toe voer van de stroom uit. De zonnepanelen worden als het ware uitgezet. Dit voorkomt het overlopen van de accu.
Deze caravan kentekenplaatverlichting functioneert als sfeerlicht. Het is een simpel aan te sluiten lampje en verbruikt niet veel stroom. Het is een gezellige sfeerverlichting.
Dit wandlampje wordt gevoed met AC 230V stroom. De USB combi sigarettenaansteker wordt gevoed door de 12V huishoudaccu en is gezekerd in het distributiekastje.
Op 17 april 2021 in Wierden. Hier ontmoette ik Wim Boom. Van de foto in Amsterdam aan het openwaterfront Centraal station.
Op 25 mei 2021 troffen Peter and Paul elkaar op het evenement treffen voor zelf bouw camperaars. Dit is een jaarlijks terugkomend evenement. Dit jaar was het in Kapel Avezaath bij Buren. Het leuke is dat iedereen bij iedereen naar binnen mag. Koekeloeren en vragen stellen. Iedereen heeft een ander bouwsel. Van heel duur tot heel goedkoop, van heel ingenieus tot gewoon simpel. Voor ieder wat wils. En iedereen is ergens anders specialist in. Je kunt er een hoop leren. En bovenal is het erg gezellig.
Op 2 augustus 2020 waren wij op een camping in Duitsland. De beheerder had hout klaar gelegd voor ons houtvuurtje. Deze camping biedt giga ruimte. Een overnachting kost 5 euro. Je hebt er dan ook weinig sanitair.
Op 4 maart 2020 zit Romkje in de deuropening.
We spreken de taal en betalen met lokale valuta.