Renault Master augustus 2012.
RENAULT MASTER 2.3 DCI 125 L
Gewicht op nieuw kentekenbewijs kampeerwagen massa rijklaar 2291 kg. Gewicht is dus inclusief keuken, slaapbank, kastjes en elektra. Je mag tot 3300 kg laden. Motorrijtuigenbelasting kampeerwagen 57 euro per maand x 12 = 684 euro per jaar. Kentekenbewijs toegestane en technische max massa 3300kg.
Meer informatie op https://www.kentekencheck.nl/renault/G-385-SZ
Alle kampeer artikelen krijgt u er bij.
Alle faciliteiten zijn verwerkt. Voor mij was het een proces. Omdat ik theoretisch, technisch, en praktisch handig genoeg ben kon ik zelfstandig een bedrijfsauto, vrachtwagen ombouwen tot kampeerwagen. Het begon met tekenen van de inrichting tot en met het elektrische circuit. Zonneënergie was een must do.
Zelf reisde ik veel naar de tropen en wist eigenlijk niets van kamperen. Mijn buscamper stelde mij in staat om west Europa beter te leren kennen. We trekken er regelmatig op uit. We doen weekenden aan de Waal, in de Betuwe, in de Biesbosch, op de Veluwe, tot aan langere vakanties in het noorden van Duitsland, midden Frankrijk, en in Tsjechië verbleven we in Karlovy Vary en Praag. Tijdens deze reizen ontdekte ik wat voor mijn bus minimaal nodig is. Buiten de kampeer-weekenden en vakanties werkte ik veel aan mijn bus.
Drie jaar heb ik aan dit project gewerkt. Dit groeide hij uit tot een succes. Toch wil ik nu een grotere bus kopen. Deze prachtige Renault Master is mijn trouwe vierwieler gebleken. Ook in de bergen kon ie goed mee. Deze auto was een mooie starter om te zien of het kamperen bevalt. Ja zeker. Meer dan dat.
Milieuklasse EG Goedkeuring Euro 5. Dat betekent dat je voorlopig alle steden nog in mag rijden.
De auto is niet geïsoleerd. We zijn al drie winters onderweg en hebben nog nooit last van vochtige wanden of gewoon koude gehad.
Er zitten geen extra ramen in. Wij hebben geen last van de beperking. Onze schuifdeur staat eigenlijk altijd open. Bij erg warme temperaturen hebben we ook een achterdeur open. Beide deuren staan op een stand die van buiten niet te openen is.
De wand en plafond betimmering is niet gedaan. Deze luxe uitstraling vindt je bij mooie buscampers. Wij vinden het geen noodzaak.
De elektra voorziening is klaar. 12 Volt en 230 Volt. De 230 Volt aansluiting is klaar. Van buiten kun je de paalkabel, of de walstroom in de afgedekte contrastekker inpluggen. Deze is aan de buitenkant van de auto eenvoudig bereikbaar. Via een aardlekschakelaar is de bekabeling beveiligd tegen zwerfstroompjes. Binnen in de auto zijn drie geaarde wandcontactdozen van elk drie inplugmogelijkheden aangesloten. De binnenverlichting op 230 Volt zowel in de keuken als boven het bed werken hierop. Het kacheltje is klein en op 230 Volt. Mijn ervaring leert mij dat als het kouder is dan 10 graden dat je dan liever op een camperplaats of op een camping staat met elektra. Dit werkt perfect. Zelfs een klein kacheltje is ruim voldoende in een niet geïsoleerde camper. De binnenruimte is zo warm. Als je gaat slapen is je dekbedje warm genoeg.
De 12 Volt aansluiting is klaar. Het 320 Watt-piek CoolBlue-zonnepaneel is ruim voldoende om mijn 200Amp 12 Volts accu te vullen. Overdag staat mijn ruime koelbox aan. Hij blijft de hele nacht koud. Op 230 Volt walstroom kan ie aanblijven.
Wat te doen als je pensioengerechtigd bent? Al mijn hobby's verenigen. Reizen, knutselen, koken. Dus dan wordt het een kampeer-knutselkeukenreisbus. Goed om te reizen. Knutselen met elektra, water en gas. En hout. Ja ik zag het wel zitten hout verwerken. En op een standplaats wil ik goed eten. Dus een keuken naar mijn wens.
Op 1 december 2019 is mijn auto goedgekeurd en als kampeerwagen geregistreerd. Dus een nieuw kenteken. De nieuwe serie beginnende met een letter. Mijn kenteken begint met een enkele G. Mijn kampeerwagen is een feit. Kamperen kan nu officiëel.
De huishoudaccu staat veilig vast gezekerd onder de bank. Het is een zogenaamde gel - accu. Dus hij kan niet lekken en levert geen gassen in de woonruimte.
Deze foto's zijn het begin. Momenteel zijn alle kabels netjes en veilig weggewerkt. De 12V plusbekabeling zit in 16mm pvc buizen. De 230V bekabeling zit in geïsoleerde flexibele kabelomhulsels. De lichtschakelaars zijn nu op nette, makkelijk bereikbare plaatsen, op panelen gemonteerd.
AC 230 Volt wisselstroom. Linksboven de accu zie je de aansluiting aan de binnenwand van de auto. Hier komt de AC wisselstroom 230 Volt van het net, van de paal of walstroom zoals schippers zeggen. Deze witte doos heeft een grijze drie - aderige kabel. Aarde geelgroen, blauw de nul en bruin de plus. Hij gaat via de aardlekschakelaar, door de grijze kabel, naar de wandcontactdozen. Er zitten drie units van drie geaarde wcd in. De AC 230 Volt gebruik ik voor de waterkoker, de binnenverlichting en het opladen van laptop en telefoons. In de winter heb ik verwarming van een traploos regelbaar 1500Watt covectorkacheltje. Deze kan mijn binnenruimte van 8m3 gemakkelijk op 21 graden Celsius brengen. Ondank dat mijn bus nog niet geïsoleerd is.
DC 12 Volt gelijkstroom komt via het veiligheidsrelais uit het zonnepaneel. Het zonnepaneel van 12 Volt heeft een capaciteit van 320Wp, Watt piek. Dit zonnepaneel laadt mijn 200 Ampere 12 Volt gel-accu vol tot maximaal 14,2 Volt. Op deze wijze heb ik voldoende stroom om mijn grote koelbox gedurende de dag te koelen. 's Avonds zet ik de koelbox uit. Meerdere AC stroomgebruikers zijn: vier stuks wandcontactdozen met autoaanstekers en usb oplaadpunten. De pomp van de keukenkraan, de afzuiginstallatie en de binnenverlichting. Zo kan ik onbeperkt zonder walstroom kamperen. Wel gaan wij regelmatig naar een camping om daar te douchen.
Op het plankje boven de accu zie je de hoofdschakelaar en de hoofdzekering van het 12 Volt net. Vandaar wordt het distributie systeem gevoed. Dit kastje heeft 10 aansluitingen. Elke aansluiting is gezekerd. Van 2 tot 20 Ampere steekzekeringen. Het distributie systeem voedt dan de schakelaars en vervolgens de verlichting de ventilator, de kraan, de oplaadpunten en de sigarettenaanstekerplug.
6 juni 2021. De lucht afzuiginstallatie is bijna klaar. Een nieuwe ventilator van een computer kost weinig. Is 12 volt standaard, gebruikt niet veel elektra.
Ik heb een dakgoot oftewel een regengoot op mijn dak geplakt. Zonder deze voorziening kon de schuifdeur tijdens regen niet open. Het water sijpelt dan zo de keuken in.
Een blok onder de laagste wielen. Hiermee zet ik mijn auto waterpas. Zodat ik 's nachts niet uit mijn bed rol. Op 16 september verblijf ik in de buurt van Wapenveld.
Koken is fun. Alle outillage aan boord. Alle simpele gerechten kan ik klaarmaken in mijn keukentje. Helaas is er geen plek meer voor een oven.
Vanuit het distributiepunt worden alle 12 Volts rode kabels in witte 16mm pvc buizen gevoerd. Hierdoor kunnen ze nooit in aanraking komen met de zwarte min draden of de carrosserie.
Juist de 12 Volt DC gelijkstroom kabels verdienen extra aandacht. Een ordinaire witte elektrapijp van pvc 16mm gebruik ik om de 12V kabels te leiden. Alle rode kabels, de plussen, komen samen door een buis. Hierdoor blijft de plus altijd gescheiden van zwart de min. Explosie gevaar sluit je daardoor uit.
PVC buis. Flexibel en stijf. Sokken en T dozen.
Spaghetti uit de lucht. De stroom voor de keuken en de keukenverlichting het pompje voor de waterkraan. Alles wordt goed vastgezet, zodat ze niet kan rammelen en niet kan beschadigen.
Rode kabels gesoldeerd, en verzegeld in een krimpkousje.
Alle gelijkstroom schakelaars DC 12V, hebben drie contactpunten. 1 bovenaan, is aarde, of chassis of de min pool, 2 midden, gaat naar de lamp, of een andere stroomverbruiker, en 3 onderaan is de voeding. De voeding komt van het distributiekastje met de zekeringen. Sommige lichtpunten kunnen op dezelfde zekering staan. Dan hebben slechts een enkele kabel nodig vanaf het distributiepunt naar de schakelaar.
De Renault is makkelijk op te krikken. Hierdoor kan ik de velgen een voor een behandelen.
De wielen worden met aluminiumverf laag over laag gespoten.
De wielen glimmen weer en kunnen tegen een stootje.
Als je in de winter wilt kamperen is een goede warmte bron een must. Dit kacheltje geeft een heerlijke warmte. Zelfs in mijn niet geïsoleerde bus wordt het behaaglijk warm. Wat alleen tegenvalt in de winter is dat je niet zo makkelijk buiten gaat zitten. Dus alles gebeurt in de camper.
Tijd om te gaan koken . Wat zullen we vandaag eens eten?
De hele rechter zijkant in zicht en de achterdeur is open.
Wij zoeken altijd de ruimte en de rust op.
Link: Mijn camper geschiedenis.